Når kundeservice blir hverdagsmagi

– Takk til alle våre kunder! Get gikk helt til topps da kvaliteten til 153 kundesentre i landet ble målt og rangert.

– Vi hadde ikke greid det uten inspirasjonen vi får fra kundene våre, sier Odd Fronth-Andersen, kundeservicedirektør i Get TDC.

Det er analyseselskapet SeeYou som hvert år deler ut kundeserviceprisen. 25 såkalte «mystery shoppere» kontakter 153 kundesentre rundt om i landet. De er ute etter å finne ute hvordan kundene tas imot, om man finner gode løsninger på kundens problem og om den totale kundeopplevelsen er god.

Get er «Best i test»

Det kåres så en vinner for hver bransje, samt en totalvinner som får Kundeserviceprisen «Best i test». Denne deles ut uavhengig av bransje og går til kundesenteret med høyest totalscore.

Get vant den gjeve Kundeserviceprisen «Best i test» sammen med Chess, som hadde lik score på 89,1 prosent. Get vant også prisen for beste kundeservice innen TV for andre år på rad.

– Kundene er grunnen til at vi står opp om morgenen og står på hver dag. Da er en pris som denne veldig hyggelig å få, sier Gunnar Evensen, administrerende direktør i Get TDC.

Sterk konkurranse

– Get har i mange år jobbet med å utvikle hvordan vi jobber med kundeservice. Vi har tatt steg for steg og hele tiden hatt som mål å sikre at all dialog med våre kunder blir en opplevelse av hverdagsmagi. Jeg er skikkelig stolt over at all den knallharde jobbingen blir lagt merke til, sier Fronth-Andersen.

SeeYou gjennomfører testingen i ulike kanaler. Kundeservicen blir testet på telefon, chat og Facebook. For Get er det viktig å være til stede i mange kanaler, slik at man kan komme i dialog med enda flere kunder.

– Det er en bra prestasjon å vinne i år. Det er sterk konkurranse mellom Norges store kundesentre, og i år tester vi kundeservicen i mange kanaler, ikke bare på telefon, sier Reidar Skorpen, daglig leder i SeeYou.

Kundeopplevelsen en suksessfaktor

Aldri før har SeeYou målt så mange kundesentre, og interessen for kundeservice og kundeopplevelse er rekordhøy, i følge SeeYou.

– God kundeopplevelse kommer til å bli en av de viktigste suksessfaktorene for virksomheter i fremtiden. Kundesentret er ansiktet utad og en sentral arena for problemløsning for kundene, sier Skorpen.

Kundesenter til Get ønsker å gi kundene best mulig svar, enten det handler om faktura, Internett, tv, mobil eller andre spørsmål knyttet til Gets tjenester.

– Dialogen med kunden er det viktigste elementet i kundeservicen. Det som skiller de beste fra de gode, er i hvilken grad man klarer å avklare behovene til kunden og løse disse, sier Skorpen.